fredag 2. november 2012

6. desember 2001

Endelig, oppgaven for de første 4 vekttall er levert.  Synes egentlig det gikk greit, lærte meg en masse om formatering.  Jeg kjente meg helt igjen i dette med å bruke PC-en som en skrivemaskin, for det er hva jeg har gjort tidligere.  Hadde aldri oppfattet dette med at PC-en kunne lage både innholdsfortegnelse, stikkordsregister og kildeliste helt av seg selv, nesten.  Og slik som jeg har strevet før med det, og stadig måttet rette opp sidetall etter hvert som jeg foretok endringer.  Synes jeg har lært mye jeg ikke kunne fra før, selv om jeg har grunnkurs i Word fra før.

Koselig å treffes igjen på samling 24. november, samtidig vil jeg fremdeles si at jeg liker nettstudier godt.  Ser masse muligheter i bruk sammen med elever senere.  Og så har jeg hatt god nytte av den læreboka som jeg fant gjennom News.skole.no: Leif Harboes: Læreren med digitalt grensesnitt.  Denne vil jeg absolutt anbefale alle lærere.  Kan leses på nettet, eller lastes ned i en mappe.  Boka er på ca 5 MB, og her synes jeg du lærer mye av det du trenger av IT som lærer, samt litt til.  Viser deg den veien du skal i dagens samfunn.

For som lærer kan du ikke stå igjen på sidelinjen og si at nei, dette vil ikke jeg gjøre, jeg er alt for gammel til å lære dette nå.  Da kan du like godt legge inn årene som lærer, synes jeg.  For du kan ikke bruke gårsdagens metoder for å undervise barn som skal fungere i morgendagens samfunn.  Det er ikke nødvendig å pugge all verdens ting i dag, når man ved enkle tastetrykk likevel kan finne det ut i løpet av minutter.  Derimot er det nødvendig å lære hvordan man finner ut ting i løpet av minutter, å kunne byer i Belgia utenat er ikke nødvendig.  Men å kunne bruke kilder, samt bedømme dem, er nødvendig.

1 kommentar: